گرگر را با یوز اشتباه نگیرید!

از یکه‌تازی و درآمد میلیاردی گوگل در ایران تا خیز «یوز» و «پارسی‌جو» برای رقابت

 

 

موتورهای جستجوگر بومی برای دسترسی سریعتر کاربران به اطلاعات موردنظر خود و جواب‌گویی به نیازهای داخلی ساخته شده‌اند اما هنوز جای خود را میان کاربران ایرانی باز نکرده‌اند.
موتورهای جستجوی وب ابزاری برای یافتن راحت‌تر اطلاعات درخواست شده توسط کاربر هستند که جستجوی کاربران را در صفحه‌ای به عنوان صفحه نتایج نشان می‌دهند، در واقع طراحی موتورهای جستجوگر برای دسترسی سریع‌تر کاربران به اطلاعات مورد نظر خود صورت گرفته است.

اولین موتور جستجوگر جهان W3Catalog، در سال ۱۹۹۳ با رویکرد دسترسی سریع‌تر به مطالب و مقالات علمی راه‌اندازی شد اما اکنون این موتور جستجوگر غیرفعال و از دسترسی خارج شده است.

گوگل یکه‌تازِ موتورهای جستجوگر!

 

طرح اولیه ساخت و راه‌اندازی گوگل توسط دو دانشجوی استنفورد به نام‌های لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۶ و با ثبت دامنه Google.com برگرفته از بازی با کلمه‌ی «googol» که یک عبارت ریاضی برای نشان دادن عدد ۱ و پس از آن ۱۰۰ تا صفر بود با هدف ساماندهی اطلاعات در وب آغاز شد و به دلیل امکانات منحصر به فرد در عین سادگی مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت.

کاربران ایرانی، منبع درآمدی بالا برای گوگل!

هر کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه پنج بار از گوگل استفاده می‌کند که با احتساب حدود ۳۵میلیون کاربر اینترنت در ایران، گوگل سالانه بالغ بر ۸۰۰میلیارد تومان از کاربران ایرانی سود کسب می‌کند، سود گوگل از کاربرانش توسط کلیک آنها روی لینک‌های تبلیغاتیِ ظاهر شده در نتایج جست‌و‌جو است.

طبق بررسی‌ها مشخص شده است ۴۰درصد کلیک‌های کاربران ایرانی روی لینک‌های تبلیغاتی گوگل بوده است که درآمدِ سالیانه گوگل از هر کاربر حدود ۷.۳دلار و در مجموع این موتور جستجو طی یک سال ۲۷۷میلیون دلار از ایرانی‌ها درآمد داشته است. کاربرانِ ایرانی روزانه ۲۵میلیون بازدید از گوگل دارند که همین موضوع باعث شده تا گوگل اولین سایت پُربازدید در کشورِ ما باشد و ایران دومین رتبه‌ی استفاده کنندگان از گوگل را داشته باشد؛ این در حالی است که ۷۶درصد کاربران چینی از baidu (موتور جستجوگر بومی چین) ، ۷۰درصد کاربران کره‌ای از Naver (موتور جستجو بومی کرده)، ۶۰درصد کاربران روسی از Yandex و ۵۲درصد کاربران جمهوری چک از Seznam.cz استفاده می‌کنند.

بسیاری از کاربران، جستجو در محیط وب را منحصر به گوگل می‌دانند، درحالی که این موتور جستجوگر چند ملیتی تمرکز اصلی خود را در استخراج مطالب از میان وب‌سایت‌های انگلیسی زبان می‌داند، این عامل باعث شده بسیاری از کشورها اقدام به طراحی موتور جستجوگر منحصر به زبانِ ملی خود کنند، کشورهایی همچون چین، کره و روسیه پیشگام در این عرصه هستند. گوگل برای زبان ملی این سه کشور خدمات جستجوگر را عرضه کرده است اما با این وجود کاربران این کشورها رغبت به استفاده از موتور جستجوگر بومی خود را دارند.

یوز ایرانی رقیب جدی گوگل!

 

«یوز» یکی از موتورهای جستجوگر ایرانی است که بهمن سال ۱۳۹۳ توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد و با آدرس “yooz.ir” در اختیار کاربران قرار گرفت. این موتور جستجوگر، وب‌سایت‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی را پردازش می‌کند و نتایج جست و جو را نشان می‌دهد.

موتور جستجوگر «یوز» هم اکنون در گام ابتدایی و به اصطلاح مرحله یادگیری قرار دارد و تاکنون توانسته است حدود پنج‌ميليارد صفحه را پوشش دهد اما هنوز رتبه ۴۴۱ را در بین وب سایت‌های ایرانی دارد و زمان زیادی لازم است تا با موتورهای جستجوگر قدرتمند و جهانی رقابت کند.

پارسی جو، پروژه‌ای که پنج بار افتتاح شد!

 

موتور جستجوی ایرانی “پارسی‌جو” به نشانی “parsijoo.ir”، پروژه‌ای که در سال ۱۳۸۹ با پوشش یک‌میلیون صفحه و متخصصان دانشگاهِ یزد راه اندازی شد و دارای امکاناتی از جمله سرویس خبری، جستجوی علمی، بازار و دانلود است. نسخه پنجم موتور جستجوی بومی پارسی‌جو با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی رونمایی شد، تا شاید بدین ترتیب استفاده از جستجوگرهای بومی که احتمالاً باید در مقابل رقبای قدری مثل گوگل قد علم کنند پس از سال‌ها تبلیغ و رونمایی‌های چندباره متأسفانه کمتر کاربری نامی از آن شنیده چه برسد که بخواهد برای جست‌و‌جوی اینترنتی به سراغ آن برود.

گُرگُر را با یوز اشتباه نگیرید!

 

به فاصله یک روز بعد از معرفی «یوز»، شبکه‌های اجتماعی پُر شد از اسکرین‌شات‌های مختلف که نشان می داد آدرسِ آی‌پی بین یوز و گرگر یکی‌ است و در واقع طراحی و پارامترهای URL دو موتور استفاده از یک Code Base را نشان می‌دهد. همچنین بخشی از فایل‌های تشکیل دهنده هر دو سایت مشابه یکدیگر هستند.

محمد نقوی، مدیر پروژه موتور جستجوگر بومی «یوز» در پاسخ به این سؤالِ مردم که آیا یوز و گُرگُر به یکدیگر شبیه‌ هستند می‌گوید: «یوز موتور جستجوی جدا با سازوکار جداست اما از تجربیات افرادی که در گُرگُر مشغول به فعالیت‌ بوده‌اند استفاده کرده است و در بعضی بخش‌ها، تیمِ یوز از تیم گُرگُر کمک گرفته است.»

او در واکنش به انتشار تصاویری که نشان دهنده شباهت آدرس ip بین گرگر و یوز است اعلام می‌کند: «به دلیل اینکه بخشی از اطلاعات گرگر در یوز استفاده شده، شباهت‌هایی در این زمینه بین این دو موتور جستجوگر دیده می‌شود اما یوز و گرگر از نظر ساز و کار و مکانیزم کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.»

نویسنده: حسن امکانی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید