دامنه تطبیق(EMD) چیست؟

 

دامنه EMD(تطبیق) چیست؟ تأثیر آن بر سئوی سایت چیست؟

از اساسی‌ترین تصمیم‌گیری‌های استراتژیک برای راه‌اندازی یک وب‌سایت انتخاب دامنه آن سایت است. عواملی همچون کوتاه بودن آدرس سایت، مفهوم بودن آدرس سایت می‌توانند به شما کمک کنند تا بازدید کنندگان سایت شما فقط با یک مرتبه ورود به وب‌سایت شما، آدرس را به خاطر بسپارند تا هر زمان که به آن نیاز داشته باشند، به سایت مراجعه کنند. در نهایت پسوند دامنه هم محل اختلاف بسیاری از وب‌مسترها می‌باشد، خصوصاً زمانی که شما دامنه را ir انتخاب می‌کنید و برای تبلیغات در جستجوگرهایی همچون گوگل دچار محدودیت می‌شوید و مسائل مشابه که این روزها وب‌سایت‌ها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
و اما بپردازیم  به دامنه EMD که مخفف سه کلمه Exact Match Domain می‌باشد. بسیاری بر این اعتقادند که دامنه تطبیق تأثیر بسیار چشمگیری در نمایش سایت در نتایج اولیه موتورهای جستجو دارد. اما اینکه تا چه حد این مسئله صحت دارد، محل مناقشه است.

بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند یک دامنه تطبیق دقیق می تواند از همان ابتدا وضعیت رتبه بندی یک سایت را در نتایج جستجو دستخوش تغییر کند. به این معنی که وب سایت هایی با دامنه تطبیق دقیق چند پله از دیگر وب سایت های رقیب جلوتر هستند. این در حالی است که عدۀ دیگری از متخصصان سئو استفاده از این نوع دامنه را به شدت نهی می کنند.

 

دامنه EMD چیست؟

اگر نام دامنه‌ یک وب‌سایت با کوئری‌ای که کاربر در موتور جستجو سرچ می‌کند مطابقت داشته باشد، آن دامنه را EMD‌ یا همان دامنه تطبیق می‌نامند. به طور مثال دامنه p30download.com که کلمه download را در ساختار دامنه خود دارد، یک دامنه EMD محسوب می‌شود.

 

چگونه دامنه EMD بلای جان وب‌سایت‌مان می‌شود؟

امروزه تمام موتورهای جستجو سعی دارند وب‌سایت‌هایی که محتوای مرتبط با نیاز کاربران را به درستی ارائه می‌دهند در نتایج ابتدایی نمایش دهند، بنابراین تمام سعی جستجوگرها بر این است که سایت‌های اسپم را از لیست نتایج خود حذف کنند. در مثال قبلی که کلمه دانلود در دامنه p30download.com وجود دارد، تصور کنید که اگر به ازای هر کوئری که شامل کلمه دانلود می‌باشد موتور جستجو، سایت پی‌سی‌دانلود را در نتایج نمایش دهد؛ چه اتفاقی می‌افتد؟! کاربر جستجو می‌کند «دانلود موزیک متن» و در لیست نتایج با سایت پی‌سی‌دانلود روبرو می‌شود و پس از ورود با محتوای مورد نظر خود روبرو نمی‌شود و سایت را سریع می‌بندد. این رفتار کاربر از نظر جستجوگر نشان‌دهنده اسپم بودن آن سایت است. حتی اگر در ادامه کلمه دانلود کلمات دیگری هم اضافه کنیم که دقیق‌تر به زمینه کاری سایت اشاره کنیم باز هم تغییر چندانی در صورت مسئله ندارد.
در نتیجه باید بدانیم که دامنه EMD قبل از آنکه برای ما مفید باشد، می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد و موتورهای جستجو سایت ما را به عنوان یک اسپم شناسایی کنند.

 

در نهایت چه باید کرد!

موتورهای جستجو تمام سعی خود را دارند تا با شناسایی سایت‌های اسپم، خدمات خوبی به کاربران خود ارائه دهند و بدین منظور راهکارهای قطعی و مناسبی برای دامنه‌های EMD مشخص نشده است. از طرف دیگر بسیار گفته‌ایم که ساختار معنادار در آدرس وب‌سایت تأثیر به‌سزایی در سئوی صفحه‌ی شما خواهد داشت. همین مسئله باعث شده تا جستجوگرها با تحلیل تعدادی از پارامترها، تشخیصِ اسپم بودن سایت را به گردن خودشان بیاندازند تا وب‌سایت‌هایی که هیچ‌گونه فعالیت اسپم ندارند بتوانند از این مزیت به نفع خود استفاده کنند.

 

بدین منظور ابتدا بد نیست انواع ساختار دامنه‌ را باهم مرور کنیم تا بتوانیم درک بهتری نسبت به دامنه EMD پیدا کنیم.
۱- دامنه‌های TLD (به دامنه‌های با پسوند com,org,net گفته می‌شود)
در این ساختار دامنه حداکثر ۳ الی ۴ کلمه کلیدی می‌توانیم برای بهتر رساندن منظورمان به موتورهای جستجو استفاده کنیم.
۲- دامنه‌های دارای کلمات کلیدی
۳- دامنه‌های همراه با خط فاصله (dash)
این نوع دامنه‌ها اولین مظنونینی هستند که موتورهای جستجو به اسپم بودن آن‌ها شک می‌کنند، خصوصاً اگر آن دامنه بیش از یک خط فاصله را در ساختار خود استفاده کرده باشد. بنابراین این نوع دامنه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
۴- دامنه‌های دارای قید و یا صفت در دامنه که به عنوان دامنه تطبیق نسبی (partial match domain) محسوب می‌شوند.

حال برای اینکه در مسیر درست حرکت موتورهای جستجوگری که بر پایه جستجوی معنایی (Semantic) فعالیت می‌کنند، قرار بگیریم و از پنالتی شدنمان جلوگیری کنیم باید به نمونه‌های موفق در این زمینه نگاه کنیم.
وب‌سایت‌هایی که دامنه EMD دارند و هیچ‌گونه فعالیت اسپمی را انجام نمی‌دهند، نه تنها جریمه نمی‌شوند بلکه در نتایج موتورهای جستجو، با قدرت بیشتری در صدر نتایج می‌ایستند. دامنه EMD به تنهایی مشکلی ندارد و در عین حال مزیت رقابتی برای سایت محسوب نمی‌شود؛ اما سیاست شما در سئوی وب‌سایت‌تان است که مشخص می‌کند یک جستجوگر، دامنه EMD شما را به عنوان اسپم بشناسد یا خیر.
بنابراین اگر وب‌سایت شما خدماتِ مورد نیاز و یا محتوای مد نظرِ کاربران را ارائه ندهد و در عین حال از دامنه EMD استفاده نمایید، خود را درگیر روش‌های سئوی کلاه سیاه نموده‌اید و باید نگران این باشید که موتورهای جستجو شما را اسپم در نظر نگیرند.
اگر سایت شما دارای دامنه تطبیق و یا Exact Match Domain باشد و تمام فعالیت‌های وب‌سایت شما استاندارد و محتوای ارائه شده باکیفیت و مورد توجه کاربران‌تان قرار بگیرد، هیچ تهدیدی متوجه وب‌سایت شما نخواهد بود و جای هیچ نگرانی نیست.

 

امیدواریم این پُست برای شما یک راهکار عملی بوده باشد، با دیگر پُست‌های آموزش سئو با شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید