تگ rel=canonical

 

 

در پست قبلی در مورد مزایای ایجاد صفحه خطای ۴۰۴ صحبت کردیم و در پایان قرار شد تا در این پست با شما درباره تگ rel=canonical صحبت کنیم.

 

 

تگ canonical چیست؟

تعریف کلی: احتمالاً متوجه شده‌اید موتورهای جستجو علاقه‌ای به صفحه‌های تکراری ندارند و ترجیح می‌دهند محتوای اصلی و صحیح را به مخاطب نمایش بدهند. تگ rel=canonical بهترین روش برای معرفی صحیح صفحات به موتورهای جستجو می‌باشد.
اگر هنوز متوجه نشده‌اید که تگ canonical چه کارایی دارد، بهتر است با یک مثال این مورد را برای شما توضیح دهیم. تصور کنید شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید برای گوشی موبایل آیفون، صفحات مجزا بسازید که فقط حجم آن‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اما مشکلی که وجود دارد این است که محتوای تمام این صفحات یکسان هستند و عملاً حجم حافظه‌ی داخلی آن‌ها است که متفاوت است. بنابراین برای گمراه نشدن موتورهای جستجو و جلوگیری از duplicate error بهتر است یکی از آیفون‌ها را صفحه اصلی یا پیش‌فرض در نظر بگیرید و در هدر باقی صفحات تگ کنونیکال را به صفحه پیش‌فرض ارجاء بدهید تا موتور جستجو بتواند صفحه‌ی اصلی را از صفحات مشابه تشخیص دهد.

 

تعریف ساده: تگ کنونیکال زمانی در یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد که شباهت زیادی بین این صفحه و دیگر صفحه‌های سایت ما وجود داشته باشد. بنابراین کد rel=canonical به موتور جستجو کمک می‌کند تا تشخیص دهد کدام یک از این صفحات اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارد.

 

چرا تگ Canonical؟

شاید این تصور غلط وجود داشته باشد که اگر ما محتوای تکراری در سایت ایجاد نکنیم، که دیگر به تگ کنونیکال نیازی نیست! اما واقعیت چیز دیگری است. نگاه موتورهای جستجو به صفحات بر اساس مفهوم نگاه نمی‌کند بلکه آن‌ها را با آدرس‌ها شناسایی می‌کند. به نمونه آدرس‌های زیر توجه کنید:
http://www.yooz.ir/news
https://www.yooz.ir/news
https://yooz.ir/news/?tti=1
https://yooz.ir/news/?tti=0

تمام آدرس‌های بالا برای کاربر یکسان هستند و شباهت‌های بسیاری باهم دارند، اما برای موتورهای جستجو مفهوم‌های متفاوتی دارند. در نتیجه با همین مثال ساده می‌توان نشان داد که ما ناخواسته چقدر صفحه‌ی تکراری در سایت خود داریم.
زمانی که تعداد چنین صفحاتی در وب‌سایت شما افزایش پیدا کند، رتبه شما در موتورهای جستجو تضعیف پیدا می‌کند.
بنابراین می‌توانید با افزودن تگ rel=canonical محتواهای سایت خود را مدیریت کنید.

در پایان توجه داشته باشید که ریدایرکت ۳۰۱ با تگ کنونیکال تفاوت داشته و هرکدام استفاده‌های متفاوتی دارند. شما لازم نیست تمام صفحاتی که کمی شباهت دارند را به یکدیگر ریدایرکت کنید و این مسئله تنظیمات وب‌سایت شما را پیچیده می‌کند و بهتر است از تگ rel=canonical استفاده کنید.

 

 

در پست بعدی شناسایی میزان محتوای کپی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید